Menanti mentari yang belumkan pasti

>> Monday, December 1, 2008

Badan saya agak letih untuk menaip...

Saya sengaja biarkan blog ini tidak bertulis beberapa hari, niat untuk mengasah gergaji. Saya tidak banyak pengalaman untuk ditulis. Juga tidak banyak falsafah untuk diungkap. Apatah lagi ilmu yang cuma sedikit. Tetapi mudah-mudahan perkongsian saya yang sedikit selama ini, ada kebaikannya untuk kita sesama muslim. Tekad saya menulis untuk memandaikan manusia!

InsyaAllah rakan-rakan saya akan bergraduasi 4 Dis ini. Menariknya, mereka akan menerima dua anugerah sekaligus. Pertama sudah tentunya scroll Ijazah Sarjana Muda. Dan keduanya watikah tauliah sebagai Pegawai Angkatan Tentera berpangkat Kapten setaraf disampaikan oleh SPB Yang Dipertuan Agong. Dan inilah acara kemuncak sebenarnya.

Umumnya Universiti lain apabila menunggu hari-hari graduasi akan pulang ke kampung, isi borang kerja dan menunggu untuk majlis konvokesyen pula. Atau yang beruntung terus sahaja memulakan kerjaya.

Tetapi tidak di sini.

Apabila tamat sahaja semester terakhir, kami akan dihantar untuk latihan fasa terakhir sebagai pegawai kadet selama 3 bulan. Pulang sahaja daripada latihan fasa terakhir, menanti pula latihan perbarisan yang memakan masa hampir 2 bulan setengah. 2 bulan setengah itu mungkin lama bagi sesetengah individu. Tetapi inilah tempoh latihan yang rasional kerana perbarisan pertauliahan yang memakan masa hampir 45 minit itu bukanlah senang untuk memastikan kesempurnaannya.



Practice make perfect! Latihan membuahkan kesempurnaan!

Menanti giliran saya akan menyusul pula tahun depan. Saya masih berbaki satu semester insyaAllah~result sem lepas belum keluar, apa-apa kemungkinan boleh berlaku.

Hakikat pangkat bukanlah untuk dikejar dan dibangga-banggakan, tetapi ianya amanah yang punya hisab dan pertanggungjawaban.
Selamat bergraduasi dan tauliah buat rakan-rakan dan senior-senior ku!!





MS Rizal,
Kuala Lumpur,
1 Disember 2008,
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP