Derma darah, satu penilaian..

>> Sunday, October 26, 2008

Tajuk macam artikel berat berilmiah, tetapi isinya sekadar sembang kosong sahaja.
Jika dibelek di belakang rantai disc askar saya ini, saya berdarah A+. Bilang rakan saya berdarah kedekut, dan dia berdarah pemurah. Dia gah berdarah 0+ yang pemurah. Tetapi dia lupa, yang darah itu sebenarnya bersifat racist. HO..HO..Forget it, just a joke!


Kenderaan Pusat Darah Negara masuk ke kawasan kampus. Hari Khamis itu ada kempen derma darah.
Saya mahu menderma, tetapi saya teringat akan pesanan nurse sebelum ini. Jika penderma itu berpuasa, dia suruh berbuka. Maka silaplah jika mereka hadir pada hari Khamis, memang ramailah orang yang tidak menderma. Persepsi yang mengundang kesilapan besar. Mungkin inilah sebabnya tidak ramai orang yang mahu menderma darah di bulan Ramadhan.

Saya suka menderma darah, tetapi seingat saya sepanjang 5 tahun saya berada di sini 2 kali sahaja saya menderma. Itupun masa awal-awal dahulu. Buat malu sahaja! Saat yang paling saya suka adalah ketika lengan dipam dan urat lengan mula timbul. Nurse datang tepuk-tepuk urat itu sikit dan dia pun start cucuk. Sakit ke? Taklah!

Ada rakan nasihatkan pergilah menderma darah kerana ini sebahagian daripada sunnah Nabi SAW. Saya katakan, "Itu berbekamlah, bukan derma darah!"-mungkin pendapat ini boleh dinilai semula.
Ada rakan yang mengajak sebab mereka beri makanan ringan dan minuman ringan selepas menderma. Alamak, macam mana nak kira sedekah ini kalau mengarapkan habuan?

Semasa kali pertama menderma, saya gugup. Rakan di sebelah buat bertenang sahaja. Hasilnya dia berjaya memenuhkan kantung darah itu dalam masa yang singkat, sedangkan saya terpaksa menunggu sedikit. Darah malu-malu nak keluar akibat gugup.

Apakah hukum menderma darah? Taip sahaja di Enjin carian Google. Lihatlah ulasan Syeikh Yusuf Al-Qardawi. Saya tidak berniat untuk titipkan di sini.

Hari sudah petang, mereka mahu pulang. Saya hanya tercegat melihat, tanpa ada apa-apa pun kesan suntikan di lengan... Dalam hati saya mencari-cari alasan tidak menderma hari itu. Ah, kenapalah dahulu nurse itu nasihatkan supaya berbuka. Sedikit sebanyak saya dah tawar hati.
Lain kali sahajalah saya menderma. Mahu ikut saya? Marilah sekali, bukan sakit pun kena cucuk!




MS Rizal,
Kuala Lumpur,
26 Oktober 2008,
http://msrizal.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP