Lebihnya berat badan...

>> Friday, July 18, 2008


Masalah berat badan cukup menjadi kegusaran di hati teman-teman. Mana taknya, kami diminta(dipaksa sebenarnya) untuk mengekalkan bmi-body mass index bawah daripada 24.0. Ya, bagi yang kurus dan sukar badannya untuk naik mungkin tersenyum, tetapi badan yang mudah naik macam saya ni...Asyik timbang berat je la..

Walaupun kami diberikan latihan pysical training khas setiap hujung minggu. Namun hakikatnya ianya tidak cukup. Dan saya sentiasa berusaha sendiri untuk mengekalkan berat badan. Saya rasa tidaklah sukar, cuma perlu istiqomah dan disiplin yang tinggi sahaja.

Soal pemakanan sememangnya terpenting sekali. Jika mahu berat badan turun, kawal-kawallah pemakanan tu. Ya, inisiatif untuk berpuasa sunat isnin dan khamis itu bagus. Namun janganlah diniatkan hanya sebab nak kurus dan janganlah ifthor(berbuka) seperti 2 hari tak makan pula.
Makan mengikut sunnah itu paling bagus, 'berhenti sebelum kenyang'-maksudnya ambil sedikit sahaja nasi bukan ambil banyak lepas tu tak habis. 'Makan beberapa suap untuk mendirikan sulbi, jika tidak sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman dan sepertiga untuk udara'. Makan banyak hanya memalaskan untuk kita beramal.

Kawal pemakanan sahaja tidak cukup. Ianya mesti disertai dengan senaman bagi memberikan tubuh badan yang sihat dan cergas.
Ada sedikit tips senaman untuk menurunkan berat badan dan menjadikan perut lebih berotot dalam masa yang singkat. Amat sesuai untuk mengatasi 'perut buncit'.

4 senaman asas;

a) Berjogging. Nak tak nak inilah cara terbaik. Tetapi jika pandai berenang lebih bagus. Sebenarnya berenang lebih mempercepatkan pembakaran lemak, disamping menguatkan otot kaki dan tangan. Ianya mengurangkan juga risiko sakit jantung. Tanya saya? Saya akan buat kedua-duanya secara berselang seli atau ikut mood...

b) Melakukan seat-up(bangkit tubi) sekurang-kurangnya 30 kali. Kalau tak larat lakukan sampai perut rasa tegang dan sakit. Lakukan selama seminggu, kalau tak dapat perut ketul-ketul tidak mengapa. Janji otot perut itu keras. Otot perut yang keras menyokong stamina sebenarnya.

c) Push up(Tekan tubi). Tahap cemerlang 20x. Jika tidak biasa, lakukan juga sampai 20x walaupun satu badan dah vibrate. InsyaAllah kekuatan untuk tangan boleh diperolehi tidak sampai seminggu.


d) Sekali lagi untuk kekuatan perut. Buat v-ship. Caranya dengan berbaring sambil tangan dan kaki dilunjur tegak. Angkat tangan yang dilunjur untuk mencapai hujung kaki. Lakukan sebanyak 20x-tahap cemerlang.

Saya rasa 4 senaman inilah adalah yang paling asas, ekonomi dan senang. Jika dilakukan secara berterusan selama seminggu, insyaAllah akan nampak kesannya. Menjadi daei juga perlukan badan yang sihat dan cergas. Tips ini sekadar cadangan peribadi. Terima Kasih kerana sudi membaca.

1 comments:

a muslim April 19, 2009 at 12:54 PM  

solat tetap adalah senaman yang terbaik..
jadi.. saya menggesa diri saya dan
tuan untuk rajin-rajin bersolat
dikala suka dan duka..

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP