Bercakap di khalayak ramai. PART 2

>> Wednesday, September 19, 2007

Semasa aku bersekolah di sekolah menengah, aku tidak berminat dengan jawatan pengawas. Mana taknya, jadi Pengawas kena minta. Bukan macam masa aku sekolah rendah dulu , cikgu yang pilih.
Dan Pengawas dilabel sebagai 'poyo', ampu cikgu , dll . Orang tak respectlah, nak diringkaskan cerita..

Sememangnya masa aku sekolah menengah, aku tak tumpukan sangat tentang kepimpinan..
Dan aku lebih berusaha untuk jadi ulat buku dan score tinggi-tinggi dalam peperiksaan.
Prinsip ini aku pegang dan bawa ketika aku bertukar sekolah.

Tapi akibatnya keyakinan aku untuk bercakap dikhalayak tumpul. Tumpul yang amat sangat.
Sehinggakan pada suatu ketika , aku dikehendaki untuk membacakan doa pada perhimpunan hari Isnin. Kaki aku menggeletar , dan suara aku tak berapa nak sampai.
Dan ketika aku pernah menjadi imam subuh, perkara sama juga berlaku. Jangankan jadi imam, masa nak melaungkan azan pun lutut aku boleh menggeletar.

Seusai sahaja SPM aku memilih untuk belajar di ATMA. Aku pasti pilihan aku di sini mungkin tepat untuk membina balik keyakinan diri aku. Daripada orang yang tidak berapa pandai untuk bersosial (bukan bersosial secara melampau), aku sudah bolah bina kembali. Malah, aku juga sudah tidak takut untuk bercakap dikhalayak ramai.(Walaupun tidak seratus peratus keyakinan itu datang).

Masa aku praktikal di Lumut. Aku ditugaskan untuk memberikan ucapan ringkas kepada anggota lain-lain pangkat (Pegawai Waren kebawah).
Alhamdulillah, aku dapat hadapinya dengan tenang dan yakin. Walaupun ada kesilapan tapi aku tidaklah menunjukkan reaksi gelabah.
Sekarang aku masih dalam usaha untuk perbaiki keyakinan diri aku.
Aku pegang kata-kata Sukaerno (rasa-rasanya dia) ; "Seorang pemimpin itu dinilai pada apa yang diucapkannya dikhalyak ramai'

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP