Nikmat kesihatan

>> Monday, March 23, 2009

Beberapa hari yang lepas saya bertandang ke HUKM untuk melawat ibu sahabat saya yang baru selesai menjalani pembedahan jantung. Sememangnya, melawat orang sakit adalah satu perkara yang dituntut di dalam Islam. Ianya merupakan fardu kifayah menurut kebanyakan ulama'.

Sepertimana sabda Nabi SAW:

“Ada lima Hak seorang Islam keatas orang Islam yang lain : menjawab salam, menziarahinya semasa sakit, melawat jenazah, menerima jemputannya, dan mendo’akannya apabila dia bersin” [Hadith Riwayat Ahmad , al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud].


Dan antara fadhilatnya:

“Apabila seorang Islam melawat saudaranya yang sakit, dia sebenarnya telah melabur buah-buahan syurga sehingga dia kembali” [Hadith Riwayat Muslim ].


Alhamdulillah, keadaan ibu kawan saya ini nampak stabil. Perlahan-lahan saya berdoa di dalam hati supaya Allah menyembuhkannya dan mengurniakannya banyak-banyak pahala atas musibah ini.

Ibrah

Melawat orang sakit, sememangnya menghadirkan keinsafan bahawa bila-bila masa sahaja saya akan menjadi penumpang di tempat seperti ini. Nikmat kesihatan yang Allah beri cukup bernilai sebenarnya. Biar kaya, rumah besar, kereta mewah, makanan lazat-lazat, isteri cantik atau apa-apa sahaja. Semuanya itu tidak menghadirkan kebahagian jika kesihatan sering terganggu.

Malang sungguh anak muda yang punya kekuatan fizikal dan akal yang masih waras tetapi hidup hanya membuang masa sahaja. Pening melihat tingkah laku remaja yang menghadapi krisis indentiti dan silap menyalurkan semangat perjuangan. Orang seperti ini adalah orang yang tidak pernah menghargai nikmat kesihatan yang diberi.

"Nak buat apa dengan mereka ini?" tanya akh Azraai.

"Kita tangkap, ikat dan jadikan papan target latihan menembak...." Jawab saya geram bernada sinis.


MS Rizal,
Kuala Lumpur,
23 March 2009/26 Rabiulawal 1430H
Home

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP