Syukur bila senang, redho bila susah

>> Wednesday, October 10, 2007



Apabila aku keluar sejenak merenung dunia luar.
Betapa kemewahan itu satu keselesaan besar yang perlukan bayaran mahal.
Bukan tentu kegembiraan akan menjelma di dalam longgokan material di depan mata.

Jika ya, berapa ramai orang kaya yang tersenyum puas akan kekayaannya?
Jika ya, mengapa terdapatnya orang miskin tetapi boleh tersenyum ceria menghadapi hari-hari sukarnya?

Ini tidak lain hanyalah dengan pengertiaan erti syukur. Syukur yang bukan luahan dengan kata-kata. Tetapi syukur yang ditafsir melalui hati. Digerakkan oleh amal perbuatan. Dituturkan oleh lidah fasih dari akal yang bijaksana.

Rezeki yang sedikit menjadi berkat dengan redho. Rezeki yang melimpah ruah menjadi ujian dengan hadirnya tamak. Ingatlah hidup bukan menongkat langit. Selagi tak runtuh langit selagi itu kita tak tumbang.

Ular yang menyusup di bawah akar tidak akan hilang bisanya. Begitulah jua dengan orang kaya. Malah kita disaran untuk melihat orang yang lebih malang daripada kita, sebagai tarbiah untuk mensyukuri nikmat yang kita perolehi.

Sungguh aku hairan dengan sifat orang mukmin Mutaqqin itu.Semua urusan adalah kebaikan baginya, dan tidaklah sedemikian bagi orang selainnya. Sekiranya ia beroleh kesenangan dia bersyukur, maka itu adalah kebaikan baginya. Sekiranya ia ditimpa bencana dia redho dan bersabar, maka itu adalah kebaikan juga baginya.


" Maka apabila manusia ditimpa bahaya ia menyeru Kami, kemudian apabila Kami berikan kepadanya nikmat dari Kami ia berkata: "Sesungguhnya aku diberi nikmat itu hanyalah karena kepintaranku." Sebenarnya itu adalah ujian, tetapi kebanyakan mereka itu tidak mengetahui. " (Az Zumar,49. )

0 comments:

Post a Comment

Saya amat berbesar hati jika anda dapat meninggalkan jejak anda di sini. Saya amat sensitif dengan bahasa SMS, kalau boleh kurangkanlah ya... Terima Kasih kerana sudi membaca...

Related Posts with Thumbnails

About This Blog

Lorem Ipsum

  © Free Blogger Templates Autumn Leaves by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP