Kuliah
Maghrib pada hari Isnin itu.
Kuliah
maghrib hari itu membuatkan saya terfikir sejenak. Luahan rasa pengkuliah pada
malam itu menggamit citarasa saya untuk mencoret sesuatu di sini. Luahan yang
sebenarnya sering benar didengari corong telinga saya.
“Alhamdulillah,
saya baru pulang daripada membawa rombongan umrah. Namun ada sesuatu yang membuatkan saya kurang
senang, tentang liatnya segelintir jemaah kita untuk turun bersolat berjemaah
di Masjidil Haram.” Luah pengkuliah yang wajahnya berusia dalam lingkungan umur
awal 30 tahun.
“Mereka
lebih senang solat di Hotel. Inilah adalah sesuatu yang rugi. Datang daripada
jauh, namun tidak mahu merebut ganjaran mengerjakan solat di Masjidil Haram
sebanyak 100,000 kali ganda pahala berbanding solat di tempat lain.” Tambah
pengkuliah tersebut dengan nada yang serius.
Suasana
masjid hening, para jemaah masing-masing menumpukan perhatian kepada
pengkuliah.
“Masya-Allah,
100,000 kali ganda. Banyaknya pahala,
rugilah mereka.” Hati saya berkocak.
Langsung
saya teringat kepada perbualan sebulan yang lepas bersama bapa mertua saya...
Pencerahan umat Islam Malaysia mengenai
ibadah
“Umat
Islam di Malaysia perlu diperbetulkan perspektif mereka mengenai ibadah.” Bapa mertua saya, Mohd Lotphi bin Halim
membuka bicara.
Ketika
itu kami sedang berehat di stesen minyak Petronas, R & R PLUS Simpang Pulai.
Perjalanan pulang usai menghantar isteri saya ke KLIA yang alhamdulillah sudah selamat
sampai ke Mesir.
“Maksudnya
bagaimana, abah?”
“Contohnya,
solat berjemaah di Masjid. Orang kita hanya nampak dari sudut fadhilatnya
sahaja. Kalau kita pergi solat jemaah
akan mendapat 27 kali ganda pahala, kalau kita solat seorang diri dapat 1
pahala sahaja.” Hujah bapa mertua saya.
“Walhal
solat berjemaah itu hukumnya wajib. Dan
atas sebab memandang fadhilat sahaja orang ramai tidak pergi masjid. Hanya
bersolat di rumah sahaja.”
Saya
bersetuju dengan pandangan bapa mertua saya ini.
Suka
bagi saya menukilkan beberapa dalil mengenai kewajipan solat berjemaah di sini:
"Dirikanlah solat, tunaikan zakat dan rukuklah berserta orang-orang yang rukuk" - (Al-Baqarah, 43)
Mungkin
pembaca amat biasa mendengar hadis ini:
Abu Hurairah meriwayatkan bahawa Nabi SAW bersabda: Ertinya: “Aku berniat memerintahkan kaum muslimin untuk mendirikan
solat. Maka aku perintahkan seseorang
untuk menjadi iman dan solat bersama manusia.
Kemudian aku berangkat dengan kaum muslimin yang membawa seikat kayu
bakar menuju orang-orang yang tidak mahu ikut solat berjamaah, dan aku bakar
rumah-rumah mereka. (hadis Riwayat Bukhari dan Muslim)
Hadis ini dengan jelas menunjukkan kewajipan mengenai solat
berjemaah. Kewajpan yang dituntut untuk
dikerjakan oleh semua Muslim dan Mukmin yang mengaku taat dan beriman kepad
Allah Taala. Sungguh bagi yang tidak
tersedar mereka akan mensia-siakan hadis di atas disebabkan ianya kontradik
dengan hadis fadhilat.
Solat berjemaah
melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda). (Hadith
riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Bagi masyarakat biasa, mungkin hanya ada yang memandang hadis
fahdilat ini berupa pilihan. Maknanya nak pergi jemaah dapat 27 darjat, bagi
yang tidak mahu 1 darjat sahaja. Malah
kelakarnya, pernah warden asrama saya dahulu mahu mendenda pelajar asrama yang
bersolat sendirian di Dorm supaya solat 27 kali bagi menyamai pahala solat di
masjid.
Sungguh sinonim konsep fadhilat ini kepada masyarakat, seolah-olah
apa sahaja yang dibuat perlu ada bayaran pahala. Walaupun hujah ini bukan
menolak apa yang Allah Taala janjikan namun pokok persoalan ini terlalu
ditunjal-tunjal ke tengah. Malah ditanam
sejak sekolah rendah lagi. Ironinya ia banyak menolak konsep kefardhuan itu
ketepi, malah persepsi ibadah hanya kepada pahala tidak mampu diarahkan kepada
kewajipan yang tertanggung di atas semua pundak yang mengaku muslim.
Saya memandang, persepsi hanya memandang fadhilat langsung
mengundang rasa bahawa mereka punya pilihan.
Sama ada mahu sedikit atau banyak.
Mereka yang memandang dirinya sudah banyak pahala, tidak perlu merasakan
bahawa dia perlu menambah pahala. Sebab itu ‘dia’ merasakan solat di Hotel itu
sudah memadai berbanding solat di Masjidil Haram. Sungguh terpedaya orang
seperti ini!
Konsep Keutamaan
Masalah yang terdapat di sini adalah keutamaan. Masyarakat keliru dengan keutamaan dan
pilihan mana yang terbaik.
- Solat di rumah dengan isteri dan
anak-anak berbanding solat di masjid.
- Kewajipan berbuka puasa Ramadan berbanding
kewajipan solat Maghrib.
- Kepentingan membaiki diri berbanding
membaiki sistem(termasuk parti politik).
- Kewajipan fardu ‘ain berbanding fardu
kifayah.
- Kepentingan hak hamba berbanding hak
Allah Taala (Contohnya, mempunyai duit tapi berhutang, wajib melunaskan
hutang berbanding menunaikan haji.)
- Sedekah pada masjid dan pergi umrah/haji
beberapa kali lebih diutamakan berbanding sedekah pada gerakan Islam, umat
Islam di Palestin/Iraq dan lain-lain.
Dan banyak lagi
contoh-contoh lain. Kekeliruan ini bukan
sahaja melanda masyarakat Islam di Malaysia, malah umat Islam di dunia.
Kelesuan umat Islam juga disebabkan oleh faktor kekeliruan memilih mana satu
yang lebih utama. Oleh sebab itulah
Sheikh Yusuf Al-Qaradawi menulis buku yang laris, popular dan cukup bermakna
iaitu Fiqh Awlaliyyat-Fekah Keutamaan. Saya kira buku ini perlulah menjadi
bacaan wajib dihadam bagi mereka yang mahu faham Islam pada monsun gerhana ini.
Bukankah kita ini hamba?
Sifat hamba adalah taat.
Ianya layak dijual, berdosa jika melarikan diri, tidak mendapat upah,
dibezakan daripada orang yang merdeka, malah bagi yang jariah perempuan boleh
disetubuhi oleh tuannya. Itu adalah
hakikat hamba kepada manusia. Hamba
manusia tidak lemah kepada tuannya, tetapi keadaan menjadikan dia lemah. Desakan
sosial membuatkan dia tidak mampu melawan tuannya.
Itu konsep hamba di zaman Rasulullah SAW, hamba amat sinonim
dengan perkataan taat dan patuh. Itu
hamba kepada manusia, apatalah lagi kita sebagai hamba kepada Allah Taala.
Allah Taala berkuasa hakiki kepada manusia. Allah Taala memegang fizikal dan
hati-hati hambanya. Sedangkan seorang tuan itu tidak berkuasa hakiki kepada
hambanya. Mereka memegang fizikal hamba,
tetapi belum tentu memegang hati-hati hamba mereka.
Alangkah baiknya andai semua orang menanggapi konsep hamba
ini. Konsep inilah yang menjadi hadaman
para Salafussoleh yang taat kepada Allah Taala. Malah sungguh tawaduknya jawapan
Nabi Muhammad SAW saat A’isyah hairan melihat Nabi SAW tekun beribadah sehingga
bengkak kakinya sedangkan baginda maksum dan dijamin syurga. Lantas Baginda SAW
menjawab, “Bukankah patut aku menjadi hamba yang bersyukur?” (hadis Riwayat Bukhari).
Alangkah indahnya konsep hamba, wajibat dan taat ini diperkuatkan
dan dimomokkan kepada masyarakat melebihi daripada konsep fadhilat. Malah banyak hadis-hadis fadhilat pun
berstatus lemah dan palsu terlalu banyak-banyak berlegar-legar di kalangan
masyarakat berserta harapan palsu. Satu contohnya adalah Fadhilat setiap malam
terawih. Letaklah berapa tinggi pun fadhilatnya, hatta confirm ke syurga sekalipun ianya tetap tidak dapat mengalahkan
harga durian runtuh pasaraya dan pusat membeli belah juga.
Kita boleh beribadah atas dasar terpaksa,
Kita juga boleh beribadah atas dasar melepas batuk di tangga,
Kita juga boleh beribadah atas harapan banyaknya pahala,
Kita juga boleh beribadah atas dasar ikhlas dan sedar bahawa diri
ini adalah hamba.
Allah Taala memberi dua jalan, kita sendiri yang memilihnya.
“Dan Kami tunjukkan kepadanya (manusia) dua jalan.” Surah
Al-Balad, ayat 10.
-----------------------------------------------------------------------------------
Penulisan ini adalah hak cipta msrizal.blogspot.com. Sebarang penyiaran semula hendaklah menyertakan sekali alamat blog ini. Terima kasih kerana sudi membaca.
MS Rizal,
32100, Lumut,
2012/1433H
http://msrizal.blogspot.com/
Continue Reading...
Read more...